Tech nieuws

Jouw smartphone of iPad repareren? Alles wat je hierover wilt weten!

0

Is jouw iPad of smartphone onlangs kapot gegaan? Helaas is niemand hier ooit voorbereid op, maar toch kan het zomaar gebeuren. Ze zeggen weleens dat een ongeluk in een klein hoekje zit en helaas kan een klein foutje inderdaad nare gevolgen hebben. Maar gelukkig is er altijd de optie om jouw device te repareren bij de fabrikant of een reparateur, dit hangt af of het device defect is door jouw schuld of buiten jouw schuld om. Lees snel verder, als je alles wilt weten over het repareren van jouw device, zodat je binnen no time weer er gebruik van kunt maken.

Eigen schuld of die van een ander?

Allereerst is het praktisch om jezelf af te vragen of jouw device defect is door eigen schuld of buiten jouw schuld om. Heb jij per ongeluk jouw device laten vallen of is het beschadigd door water wat je hebt gemorst? Dan gaat het om een reparatie wat door eigen schuld is veroorzaakt. Helaas heb je dan vaak geen recht op kosteloos herstel door de fabrikant. In enkele gevallen, bijvoorbeeld als je een aanvullende verzekering hebt, wordt de schade wel gedekt. Toch is het bij reparatie, dat veroorzaakt is buiten jouw schuld om, vaak wel mogelijk om naar de fabrikant te gaan. Je hebt namelijk vaak één tot twee jaar fabrieksgarantie, waar je ook wettelijk recht op hebt. Ook als je bijvoorbeeld een inboedelverzekering of een buitenhuisdekking hebt, is het mogelijk om de kosten (gedeeltelijk) te dekken. Denk hierbij aan schade zoals inbraak, lekkage of brand. Dit zijn natuurlijk extreme gevallen, maar soms is het ook mogelijk dat iemand anders het apparaat heeft beschadigd. In dit geval kun je een herstel aanvragen via diens aansprakelijkheidsverzekering. 

Fabrikant of reparateur? 

Dus in het geval dat jouw device schade heeft opgelopen buiten jouw schuld om, is het verstandiger om naar de fabrikant te gaan om een kosteloze reparatie aan te vragen. Als de schade wel door eigen schuld is veroorzaakt, of als het al langer dan twee jaar geleden is dat je jouw device hebt aangeschaft, dan kun je beter naar een reparateur. Een reparateur is namelijk vaak goedkoper en op locatie. Als je bijvoorbeeld in Rotterdam woont en je Apple device wilt laten maken, kun je het best naar Apple reparatie Rotterdam. Dus afhankelijk van de aanschafdatum en de situatie kun je bepalen of je jouw device laat repareren bij een fabrikant of een reparateur.

Waar moet je op letten?

Wil jij je device het liefst laten repareren bij een reparateur, maar weet je niet zo goed naar welke je het best kunt gaan? Dan is het allereerst belangrijk om jezelf af te vragen of nieuwe originele onderdelen nodig zijn voor de reparatie van jouw device. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw scherm, die je hoog waarschijnlijk niet wilt vervangen voor een lagere kwaliteit ten opzichte van het originele scherm. Toch kan dit bij Apple producten lastiger zijn, omdat je bij Apple alleen onder bepaalde voorwaarden originele onderdelen kunt verkrijgen. Daarom is het belangrijk om een betrouwbare reparateur te kiezen, zoals bij iPad reparatie Rotterdam. Bovendien is jouw reparatie bij een betrouwbare reparateur vaak ook sneller klaar dan bij de fabrikant. Dit is wel zo praktisch, omdat je natuurlijk het liefst niet lang wilt wachten op je toestel!

Interieur tips voor een luxe uitstraling

Vorig article

Hoe slim geld lenen

Volgend artikel

Is dit ook iets voor jou?

More in Tech nieuws