Tijdens de pandemie hebben heel veel ondernemers de stap naar het online ondernemen moeten zetten. Dat was voor veel mensen even wennen, maar tegelijkertijd hebben velen ook nieuwe kansen zien liggen. Wanneer je namelijk ook online onderneemt, kun je vaak veel meer uit je bedrijf halen. Je moet dan echter wel zorgen dat je het op de juiste manier aanpakt. Er zijn veel valkuilen waar je in kunt vallen wanneer je jezelf online wilt profileren. In dit artikel zetten we de feiten voor je op een rijtje en krijg je een aantal handige do’s and dont’s zodat je zeker weet dat jouw website klanten werft in plaats van afstoot.
Zorg voor duidelijkheid
Als je een website maken laten wilt, begin je vaak bij het kiezen van een naam van je site. Doorgaans is dit ook gelijk de naam waaronder je je website registreert. Dat noemen we de domeinnaam. Deze naam is heel belangrijk omdat dit is wat potentiële klanten te horen krijgen. De naam moet dan ook eenvoudig te onthouden zijn. Maak daarom geen variaties op bekende schrijfwijzen want je zult zien dat mensen hierdoor verward raken en je site niet zullen bezoeken. Kies ook altijd de juiste extensie. Dat is de ‘.nl’ of ‘.com’ aan het eind van je adres. Het is vaak wat duurder om de bekende extensies te kiezen, maar het zorgt er wel voor dat je site heel eenvoudig te onthouden is.
Voorkom een trage site
Een van de grootste minpunten van een site, is zijn snelheid. Vergelijk het met een trage computer. Als je graag aan de slag wilt, is niets vervelender dan een computer die alle tijd neemt om op te starten, een programma te openen, of om een opdracht te verwerken. Bij een site werkt dit net zo, sterker nog; online zijn we nog heel veel ongeduldiger. Zorg er daarom voor dat je goede hosting hebt waardoor je site snel geladen kan worden. Het is namelijk zonde om bezoekers die eenmaal op je site zijn gekomen, weg te jagen omdat je je hosting niet goed geregeld hebt. Een goed webdesign bureau kan je uitleggen wat voor jou goede hosting is. Doorgaans zijn de kosten voor hosting heel laag dus het is beter om hier niet op te besparen.
Zorg dat je boodschap duidelijk is
Een goede site is een pagina waarop de bezoeker snel kan vinden wat die zoekt. Plaats daarom ook geen onnodige informatie op je site want dit leidt alleen maar af. Zorg er daarom voor dat je goede, heldere en vooral korte teksten op je webpagina plaatst zodat je bezoeker zich niet door lange lappen tekst hoeft te worstelen. Je zult zien dat wanneer je het kort en krachtig houdt, je bezoekers uiteindelijk klanten zullen worden. Dat is precies waar je naar streefde.