Op de telefoon- en techmarkt hoor je het steeds meer om je heen: mensen die een refurbished telefoontoestel aanschaffen. Het wordt de laatste jaren steeds populairder, maar wat is het nou precies? Wat het precies inhoudt en waar je op moet letten als je graag een refurbished toestel zou willen aanschaffen, lees je in dit aritkel.
Wat is refurbished precies?
Met een refurbished toestel wordt een tweedehands (en verbeterd) toestel bedoeld. Niet eentje die je van je familie erft of op marktplaats vindt, maar eentje van een elektronica- of telefoonwinkel. Zij ontvangen oude telefoons en herstellen ze tot ze weer in bruikbare staat zijn. Bij een telefoon met een kapot scherm vervangen ze het slechte bijvoorbeeld door een nieuw scherm, zodat het nieuwe, refurbished toestel klaar voor gebruik is. Eigenlijk zit een refurbished toestel dus tussen een tweedehands en nieuw toestel in. Je krijgt vrijwel altijd ook garantie bij de aanschaf, dus je kunt hem ook terugbrengen wanneer iets niet werkt zoals het zou moeten.
Wat zijn de voordelen precies?
Het grootste voordeel van een refurbished toestel is over het algemeen dat hij een stuk goedkoper is dan de koop van een volledig nieuwe telefoon. Waar je voor de nieuwste iPhone al gauw rond de 1000 euro moet neerleggen, kan dat met een refurbished optie zomaar honderd euro minder zijn. Hoeveel je precies bespaart, verschilt per toestel en de conditie hiervan. De besparingen liggen vaak tussen de 0 en 18 procent. Veel prijsverschil dus, terwijl het verschil in kwaliteit vergeleken met een nieuw toestel vaak nihil is. Voor een refurbished iphone X van 64 GB betaal je bijvoorbeeld slechts 659 euro.
Daarnaast heb je met een refurbished toestel vaak niet het gevoel dat je een tweedehandse telefoon het aangeschaft, omdat de kwaliteit dus vaak amper te onderscheiden is van een nieuw toestel (een refurbished toestel heeft natuurlijk ook een renovatie ondergaan) en je hebt garantie op de telefoon. Bij grote aanbieders kan deze garantie zelfs oplopen tot 36 maanden.
Na aanschaf toch niet helemaal tevreden? Bedrijven zijn verplicht om bij een aanschaf van een abonnement of artikel uit een webwinkel je een bedenktijd van twee weken te gunnen.