Handig

Vijf tips om de arbeidsproductiviteit van jouw horecamedewerkers te vergroten

0

In de horeca wil je sturen op cijfers. Een van de belangrijkste cijfers is de arbeidsproductiviteit. Hoe groot is de output van jouw medewerkers: hoe veel omzet halen zij binnen per werkuur. Stuur je überhaupt wel op dit arbeidsproductiviteitscijfer? Wij geven je 5 tips.

  1. Gebruik arbeidsproductiviteit niet als enig stuurmiddel

De arbeidsproductiviteit bereken je door je omzet te delen door het aantal gewerkte uren. Voor een gemiddeld restaurant mogen de ingezette arbeidskosten ongeveer 33% van de omzet zijn. Daarentegen is een hogere arbeidsproductiviteit niet altijd beter, als je bijvoorbeeld kijkt naar wat je daadwerkelijk aan loonkosten betaald.

Lunchroom 1984 heeft bijvoorbeeld op zaterdag een omzet gedraaid van €2300 met 4 medewerkers a 20 euro per uur, welke samen 40 uur hebben gewerkt. De arbeidsproductiviteit is dan €57,50 (2300/40). De maandag erop zet je 3 beginnelingen a 10 euro per uur in die €1600 aan omzet binnenhalen. Dit levert een arbeidsproductiviteit van €40 (1600/40) op. Als je alleen kijkt naar de arbeidsproductiviteit dan lijkt de zaterdag beter. Maar kijk je ook naar het loonkostenpercentage; bij de zaterdag €20×40/2300= 34,7% en bij de maandag 10×40/1600= 25%, dan is wat je aan omzet oplevert bij de maandag meer dan bij de zaterdag.

  1. Arbeidsproductiviteit sturen dankzij personeelsplanningssoftware

Online personeelsplanningssoftware helpt je niet alleen om efficiënter je medewerkers in te plannen op bijvoorbeeld budgetten, maar vertaalt ook het aantal in te zetten medewerkersuren naar de loonkosten per uur. Dankzij de koppeling met je kassa software kun je direct de loonkosten versus omzet bekijken. Want juist deze informatie is essentieel en kan je door actief te monitoren de arbeidsproductiviteit helpen bijsturen.

  1. De juiste gereedschappen

Om je werk efficiënt uit te kunnen voeren heb je de juiste tools nodig. Dan praten we misschien over het juiste kassasysteem voor in de horeca om bestellingen op te nemen, echter ook over een goed vleesmes of de wifiverbinding van je pinapparaat. Kleine of juist grotere investeringen die uiteindelijk geld opleveren als je personeel slimmer en prettiger kan werken.

  1. Ruimte om te groeien

Succesvolle horecazaken creëren mogelijkheden voor hun medewerkers om het beste uit zichzelf te horen. Door ze ruimte te geven om te groeien, passend met hun functie of ambities, kunnen ze beter worden in hun werk. Stimuleer trainingen en deel je kennis en ervaringen uit de praktijk. Je zult zien dat dit bijdraagt aan de arbeidsproductiviteit.

  1. Teambuilding

De arbeidsproductiviteit van je medewerkers wordt ook bepaald door de motivatie en het plezier in het werk. Als je wilt dat je medewerkers zich nog meer voor je bedrijf inzetten, is het goed om als team op een lijn te zitten. Laat je medewerkers tijd met elkaar doorbrengen tijdens een gezamenlijke lunch of borrel en deel je organisatieplannen om verbondenheid te scheppen.

Een webwinkel op een gratis platform of is betaalde hosting beter?

Vorig article

Steeds meer bedrijven maken gebruik van crypto

Volgend artikel

Is dit ook iets voor jou?

More in Handig