Aangezien SEO steeds belangrijker wordt voor bedrijven, zijn er steeds meer SEO-specialisten nodig, maar bestaat er ook een opleiding voor dit vak apart in Nederland?
Wat is SEO?
SEO is bedoeld om een website hoog te laten scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Google. SEO, of ook wel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie), is een krachtig wapen om de online marketing aan de pakken. Veel tot bijna alle bedrijven maken gebruik van zoekmachine optimalisatie. Als je het goed uitvoert, kan de SEO-strategie een enorm voordeel opleveren voor je bedrijf. Hogere scores in de zoekmachines betekenen meer verkeer en waarschijnlijk ook meer handel.
SEO-opleiding
Een specifieke opleiding voor alleen SEO bestaat in Nederland (nog) niet. Op dit moment is er nog te weinig stof om er een hele opleiding voor te creëren. Dit kan in de toekomst nog wel veranderen. Mocht je geïnteresseerd zijn in SEO en je erin willen verdiepen, helpt het wel als je een beetje verstand hebt van ICT en de werking van computers. Om aan de slag te gaan bij een bedrijf als SEO-specialst heb je meestal wel een aanvullende mbo,- hbo,- of wo-opleiding nodig. Aan de hand van een cursus of een korte opleiding kan je SEO onder de knie krijgen en met een certificaat bewijzen dat je de stof beheerst. Op https://seocursus.nl/ vind je meer informatie.
Cursus
De beste en meest efficiënte manier om dus aan de slag te gaan met SEO is een cursus of korte opleiding. Sommige opleidingen duren één hele dag, sommigen hebben verschillende modules en duren iets langer. Anderen geven virtuele colleges of een training die je altijd weer kan openen als je hem nodig hebt. Als je echt van plan bent om meer te gaan doen met SEO en je dat wil kunnen aantonen met een certificaat, is het verstandig om een uitgebreidere cursus te doen. Je hebt dan een duidelijk trainings overzicht waar je alle lessen op kan terugvinden. Ga op jouw eigen tempo door de lessen heen, of volg ze samen met de docent.
Werkzaamheden
Als SEO-specialist ben je niet alleen maar bezig om teksten te schrijven die zo hoog mogelijk eindigen in de zoekmachines. De content die gemaakt wordt, moet natuurlijk ook in lijn zijn met het imago van het bedrijf, het moet goed geschreven zijn, hoog scoren, maar ook nog lekker leesbaar zijn voor bezoekers.
Daarnaast hoort een SEO-specialist altijd op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO en online marketing. De nieuwste trends moeten opgepikt worden en meegenomen in de nieuwe strategie van het bedrijf. Daarnaast zijn ook markt- en klantonderzoek onderdeel van je baan, net zoals het in de gaten houden van de concurrentie. Daarom is het als SEO-specialist fijn als je affiniteit hebt bij de branche waarin je werkt. Heb je dat niet, kunnen de dagen al snel gaan vervelen.
Ervaring
Meestal wordt er gevraagd naar hbo- of wo werk- en denkniveau, aangevuld met enkele jaren ervaring. Vaak volstaat een achtergrond in de marketing of business, maar door de technische kant van het beroep is er ook aardig wat kennis over analytische computerprogramma’s nodig. Een leuke mix van kwaliteiten om SEO-specialist te worden.