Zonder medewerkers geen bedrijf. En goed personeel wil je graag behouden. En als je een vacature hebt dan wil je dat daar de beste mensen op af komen. Employer Branding betekent dat je een organisatie creëert waar men wíl werken en wil blijven werken. In deze blog vertellen we jou daar meer over!
De tijd dat je dacht: voor jou tien anderen is voorbij. Een organisatie waarbij er een constante uitstroom is van personeel is geen gezond bedrijf. Blijkbaar is het intern dan niet zo prettig als je denkt. Employer Branding is een manier waarbij je zorgt dat medewerkers het naar hun zin hebben. Ze worden uitgedaagd, krijgen verantwoordelijkheden en hebben een aantrekkelijke werkplek. Ze zijn happy op de plek waar ze werken.
Interne cultuur
Stap 1 is dus het creëren van een sterke interne cultuur. Waar niet alles blijheid, vrijheid is. Maar wel waar je eerlijk tegen elkaar kunt zijn. Door een bedrijfscultuur te creëren waar men wil werken en blijven werken. Dit mag natuurlijk niet gekunsteld zijn. Want daar gaan je medewerkers direct doorheen prikken. Want je wil natuurlijk vooral bekend staan als een goede werkgever.
Waarom wil je dit?
Medewerkers zijn er wel te vinden, maar wat je wilt zijn de juiste medewerkers. Deze wil je niet alleen behouden, je wil ze ook vinden. Zomaar een vacature plaatsen? Dan wil je dat er mensen reageren die hebben gehoord wat voor een tof bedrijf je hebt. Doordat je medewerkers je trouwste ambassadeurs zijn gaat het als een lopend vuurtje dat er een nieuwe vacature online staat.
Als onderscheidende werkgever krijg je terug wat je erin stopt. Je zorgt goed voor je medewerkers, creëert een organisatie waar iemand graag wil werken. Hoewel dat klinkt alsof je vooral bezig bent met hoe je overkomt op de buitenwereld draait het juist om de interne werksfeer. Want een onderneming waarbij niet alleen iedereen wíl werken, maar ook wil blijven werken kunnen je rekenen op een gezond werkklimaat.
Werken aan Employer Branding
Voor het creëren van een gezond werkklimaat heb je meer nodig dan een vrijdagmiddagborrel en een hippe kerstborrel. Het draait vaak om transparantie, eerlijkheid en vertrouwen. Maar ook het gevoel geven aan je medewerkers dat ze daadwerkelijk iets bijdragen aan een gezamenlijk doel. Als je niet weet waar je moet beginnen met jouw onderneming dan zijn er mensen die jou hiermee kunnen helpen!
Wil je weten hoe je dit jaar een toffe kerstborrel kan organiseren? Lees dit artikel eens!