De grootste en succesvolle ondernemers hebben één ding gemeen: ze zijn bereid geweest om risico te nemen. Ben je hier ook toe bereid? Dan ligt misschien een geweldige ondernemers carrière voor je in het verschiet.
Ben je recent als ondernemer gestart? Of overweeg je om als ondernemer te starten? In beide gevallen moet je goed naar het ondernemersrisico kijken. Je weet hoe dan ook dat je als ondernemer risico loopt. Het is gelukkig wel mogelijk om dit ondernemersrisico te beperken.
Houd controle over je financiën
Elke ondernemer moet volledige controle over zijn/haar financiën behouden. Je moet precies weten wat je financiële situatie is, hoeveel geld je in kas hebt en welke investeringen je eventueel kunt doen.
Heb je het idee dat je de controle over je financiën kwijt raakt? Kijk dan eens naar oplossingen, zoals je factuur verkopen. Dit doe je aan een factoring bedrijf. Dit bedrijf maakt het bedrag direct naar jou over en verstuurt vervolgens de factuur naar je klant. Wacht deze klant lang met betalen? Dan is dit volledig het risico van het factoringbedrijf. Je krijgt wel met factoring kosten te maken, maar dit weegt niet op tegen het gemak en de zekerheid.
Kijk kritisch met wie je in zee gaat
Veel klanten hebben is eigenlijk alles wat je wilt als ondernemer. Het is echter minstens net zo belangrijk dat het om betrouwbare en leuke opdrachtgevers gaat. Met andere woorden: bekijk kritisch met wie je in zee gaat. Klinkt iets eigenlijk te mooi om waar te zijn? Dan is dit het waarschijnlijk ook.
Kijk daarom kritisch naar potentiële opdrachtgevers en naar leveranciers. Zorg al met al voor een kritische blik en laat je niet volledig leiden door mooie praatjes.
Werk aan je online vindbaarheid
Online vindbaarheid is in de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden. De verwachting is dat dit zo blijft. Met het oog op de komende jaren zou je daarom aan je online vindbaarheid moeten werken.
Is je bedrijf online goed vindbaar? Of ben je online tot een zogeheten autoriteit uitgegroeid? Dan komt dit je bedrijf alleen maar ten goede. Je geniet van een flinke naamsbekendheid , waardoor je sowieso al minder risico loopt. Minder risico om bijvoorbeeld volledig zonder klanten te komen zitten.
Wed niet op één paard
Tot slot is het advies om nooit op één paard te wedden. Bied je nu nog maar een enkele product of dienst aan? Overweeg dan om je aanbod uit te breiden. Dit uitgebreide aanbod brengt gewoonweg minder risico’s met zich mee. Je bent immers niet meer van slechts een enkel product of dienst afhankelijk.
Deze tip is wellicht lastig om op te volgen. Je wilt je wellicht namelijk op een specialisme focussen, waardoor je in dat vakgebied uit kunt blinken. Dat is op zich goed voor te stellen, maar zorg alsnog voor de gewenste diversificatie. Daar bereik je op termijn het meeste mee en loop je het minste risico mee.
Onthoud goed dat ondernemen met risico’s gepaard gaat. Richt je ondertussen ook op het minimaliseren van deze risico’s.