InternetTech nieuws

Wat is de metaverse en wat zal je hier in de toekomst mee kunnen?

0

Metaverse is een term die in 1992 in een sciencefiction boek werd gebruikt. Deze term bestond dus al voordat het internet openbaar door iedereen kon worden gebruikt en komt uit de wereld van sciencefiction. Maar wat betekent metaverse nou precies?

Metaverse is een samentrekking van de woorden ‘meta’ en ‘universe’.  Het is een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers een avatar hebben en hiermee interactief kunnen rondkijken. Een soort wereld naast onze realiteit. Een goed voorbeeld hiervan is het boek Ready Player One, waarin de wereld zo is verwoest, dat mensen in een metaverse naar school gaan, werken, concerten bekijken, live casino’s bezoeken en er bijna hun hele leven in doorbrengen. Het belangrijke idee achter de metaverse is dat het internet hiermee niet meer wordt beperkt tot een scherm, maar dat mensen er als het ware in kunnen stappen.

Waar zal de metaverse voor worden gebruikt?

Het is de bedoeling dat een speler of gebruiker met een online framework wordt verbonden dat variabele content, sociale connecties en betalingen toelaat. Gebruikers kunnen elkaar uitnodigen naar een lege ruimte en deze ruimte zelf opbouwen met VR en AR. Volgens visionairs van grote, technologische bedrijven zal de metaverse belangrijke aspecten van onze levens en ervaringen omvatten, waaronder:

  • Sociale relaties
  • Vermaak (films, muziek, sportevenementen, festivals)
  • Gaming
  • Fitness
  • Werk
  • Onderwijs
  • Handel

Welke voordelen zal de metaverse met zich meebrengen?

De metaverse zal aansluiten bij alles wat we in ons leven doen. Het is een manier om met onze werkelijke realiteit samen te leven. Maar omdat alles online is, kunnen tijdzones en geografische locaties verdwijnen. Je hoeft alleen maar de metaverse in te stappen en je bent in een land aan de andere kant van de wereld.

De metaverse kan transformeren wat we doen, waar, met wie en in welke hoedanigheid. Er zullen nieuwe manieren worden ontdekt om dingen te creëren en om de kost te verdienen. In de metaverse is je verbeelding je enige limiet. 

Je zal ook dingen kunnen doen en ervaren die normaal gesproken niet mogelijk zijn. Je kunt de hele wereld zienof zelfs naar Mars reizen. Zie dingen vanuit de ogen van iemand anders of krijg een backstagepas voor een concert. 

Technologie 

Voor het metaverse-concept wordt Web3-technologie gebruikt die mogelijk wordt gemaakt door blockchain-technologie (zoals NFT’s en crypto). De toekomstige metaverse zou daarom in veel opzichten op onze echte wereld lijken en zelfs sommige activiteiten in de echte wereld vervangen. 

Sommige metaverse NFT-leveranciers hebben hun NFT’s al aangepast om te worden gebruikt in sommige metaverse-spellen als kleding en schoenen. En steeds meer leveranciers zijn van plan om dit domein in te stappen. Daarnaast is het aantal mensen dat in virtuele games begint te investeren om ze tegen een hogere prijs te verkopen of te verhuren enorm aan het toenemen. Sommigen zijn niet eens echt geïnteresseerd in de metaverse, maar het wordt al gezien als een goede investering. Ook wordt er veel geïnvesteerd in bedrijven die aan het concept werken, zoals Facebook, Microsoft en Apple.

De toekomst

De toekomstige metaverse zal mogelijk enorm bijdragen aan de groei van de virtuele economie, die afhankelijk is van videogames en virtuele werelden zonder storingen. Boven omvat de metaverse van de toekomst ook het idee om openlijk te werken, zonder enige onderbreking van een enkele gemeenschap of bedrijf. Dit komt doordat merken van over de hele wereld verkooppunten in de metaverse zullen willen openen, zoals ze dat op het internet hebben gedaan. Een verschil hier is dat het internet wordt gecentraliseerd door zoekmachines, maar er zal zeker iets vergelijkbaars worden gevonden voor de metaverse.

Het zal nog jarenlang duren voordat dit allemaal mogelijk is. Maar er komen al regelmatig berichten naar buiten over organisaties die in de metaverse investeren. Grote technologische bedrijven zoals Alphabet (Google), Meta (Facebook), Apple, Microsoft en Amazon hebben bijvoorbeeld in technieken zoals VR en AR geïnvesteerd die enorm belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de metaverse.

Hoewel de metaverse dus nog niet bestaat, dromen veel mensen al over de kansen die het kan bieden. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos. Je kunt virtuele open dagen voor de universiteit bieden, een virtuele proefrit maken in een nieuwe auto, in je kamer staan en verschillende kleuren verf op de muur uitproberen… Als je het kunt verzinnen, zal je het waarschijnlijk ook kunnen doen!

Wat is een desktop en waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Vorig article

Hoe spelen de logistieke bedrijven in op verstoring van de toeleveringsketen?

Volgend artikel

Is dit ook iets voor jou?

More in Internet