Iedere motorrijder zal het gevoel van een de rush herkennen die je krijgt van het rijden op een motor. De snelheid, het gevoel van vrijheid: het is een totaal andere ervaring die iedere motorrijder weer op zoekt op het moment dat het weer lekker weer wordt buiten. Helaas is het rijden van een motor echter niet zonder gevaar. Daarom geven we je in dit artikel tips om veilig op de motor te stappen, want je bij voorbaat al doet door de juiste en veiligste motorkleding, via sites als XLMoto.nl, aan te schaffen.
Helm
In Nederland ben je verplicht om een helm te dragen op de motor. En dat is maar goed ook, want op veel snorfietsen (die zonder helm zijn en bovendien een stuk zachter gaan) hebben helaas veel ongelukken plaatsgevonden, soms met een fataal einde. Het is sowieso goed en verstandig om de Nederlandse verkeerregels grondig door te lezen voor je op de motor stapt. Het allerbelangrijkste aan een helm is dat hij goed aansluit. Hij moet nergens knellen, en wanneer je hem op hebt en je de helm een beetje beweegt, moet de hoofdhuid meebewegen. Vervolgens moet je nog een keuze maken tussen een integraal helm (met ook een gedeelte wat je monden kaak beschermt) en een jethelm.
Motorpak
Hoewel sommige mensen nog wel eens de keuze maken om zonder motorpak op de motor te stappen, wordt het je ten zeerste afgeraden dit niet te doen. Een lange broek en stevige jas zijn een must voor elk motorritje, hoe kort of lang ook. Je kunt kiezen voor een leren motorpak zonder extra verstevigingen, maar sommige motorpakken zijn versterkt met Kevlar, waardoor je nog beter beschermd bent. Er zullen in ieder geval een aantal verstevigingen in je pak moeten zitten, door middel van protectoren. Die moeten zich sowieso bevinden op je knieën, heupen, schouders, ellebogen, én, misschien wel de belangrijkste – de rug. Bedenk wel dat een motorpak van leer niet per se waterdicht is en je het dus hoe dan ook ontzettend koud zal krijgen na een flinke regenbui, al is dat met de meeste motorpakken onvermijdelijk.
Laarzen
Hoewel veel mensen motorlaarzen niet direct als een verplichting zien, is dit ook een aanrader voor elke motorrijder. Het kan namelijk de redding zijn voor je voeten en enkels. Denk bijvoorbeeld ook aan het fysieke contact wat je met een uitlaat zou kunnen hebben. Brandplekken die misschien wel nooit meer verdwijnen. Controleer of er zich sluitingen bevinden op de laars zodat je hem eventueel strakker of losser zou kunnen maken. Daarnaast zal het profiel van de zool van de laars dermate stevig moeten zijn, dat je laars niet zomaar van het pedaal kan glijden. Daarnaast moet je laars tot minstens 10 centimeter boven de enkel uitsteken, anders wordt deze alsnog niet goed beschermd. Ook een schacht is belangrijk om verstevigd te hebben: mocht er onverwacht iets tegen je been vliegen, dan is je voet in ieder geval goed beschermd.
Handschoenen
Geen motorrijder zou de motor op moeten stappen zonder handschoenen te dragen. Deze zijn in veel verschillende maten verkrijgbaar en het is belangrijk dat je een handschoen vindt die goed past. Hij moet immers stevig genoeg zitten en niet te groot zijn waardoor je de topjes van de vingers niet meer zou kunnen bedienen, maar mag ook zeker niet te strak zitten waardoor hij niet meer beweeglijk is. Met je handschoenen bedien je namelijk het belangrijkste gedeelte van de motor; je regelt niet alleen je snelheid, maar stuurt ermee, bedient je knipperlichten etcetera. Of je nou gaat voor dikke exemplaren met veel versteviging of dunne leren handschoentjes, een extra laagje is altijd verstandig om je huid mee te beschermen.