Wie vroeger nieuw personeel zocht, plaatste een vacature in de krant of op een vacaturesite. De reacties kwamen dan vaak vanzelf. Tegenwoordig draait het steeds meer om aandacht trekken, je merk laten zien en kandidaten actief benaderen. Ben je op zoek naar personeel en twijfel je tussen traditionele werving en recruitment marketing? In dit artikel zetten we de verschillen op een rijtje en vertellen we wat beter werkt.
Wat bedoelen we met traditionele werving?
Traditionele werving is een manier van personeel zoeken die al jarenlang wordt toegepast. Je plaatst bijvoorbeeld een vacature op een jobboard, in een krant of via een bureau. Deze manier van werven is reactief, want je wacht tot kandidaten zich bij je bedrijf melden. Bij deze traditionele manier van werven wordt er geen aandacht besteed aan employer branding of marketing. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die deze manier van werven toepassen.
Wat is recruitment marketing precies?
Veel bedrijven werven tegenwoordig niet meer op de traditionele manier, maar kiezen voor recruitment marketing. Deze manier van werven is actief, want mensen worden actief benaderd om een vacature te vervullen. Dit kun je zelf doen, maar ook uitbesteden aan een recruitment marketing bureau. Zij gebruiken marketingprincipes zoals branding, content en data om de juiste kandidaten voor een functie aan te trekken. In tegenstelling tot traditionele werving is het niet alleen gericht op het invullen van openstaande vacatures, maar ook op de lange termijn.
Wat werkt beter?
Nu duidelijk is wat beide vormen van werven inhouden, wordt het vast al wat makkelijker om een keuze te maken. Twijfel je nog steeds? Dan vraag je je waarschijnlijk af welke manier beter werkt. Dat hangt van een aantal zaken af, zoals de functie, je doelgroep en het beschikbare budget. Breng dit daarom eerst in kaart en kies vervolgens de methode die hier het beste bij aansluit. Je hoeft overigens niet te kiezen tussen traditionele werving en recruitment marketing. In sommige gevallen levert een combinatie van beide juist het beste resultaat op.
Hoe begin je met recruitment marketing?
Waar veel bedrijven bekend zijn met traditionele werving, geldt dit voor recruitment marketing in mindere mate. Wil je deze ‘moderne’ manier van werven inzetten om nieuw personeel te vinden? Dan vraag je je ongetwijfeld af hoe je hiermee begint. Het belangrijkste hiervoor is een goede employer branding-strategie. Heb je geen idee hoe je zo’n strategie opstelt? Besteed dit dan uit.
Neem je een recruitment agency in de armen? Dan hoef je je niet langer druk te maken om het werven van nieuw personeel. Zo’n bureau zorgt namelijk voor een constante stroom van sollicitanten. Er zijn weliswaar kosten aan verbonden, maar je bent vaak een stuk goedkoper uit dan bij een werving- en selectiebureau. Laatstgenoemde bureaus vragen vaak een torenhoge wervingsfee. Bij recruitment marketing bureaus is dit niet het geval, want je weet van tevoren precies hoeveel je betaalt. Je totale kosten voor werving en selectie kunnen hierdoor wel zo’n driekwart lager uitvallen dan wanneer je een traditioneel werving- en selectiebureau inschakelt.




-400x300.jpg)



