Het is niet meer te ontkennen. Facebook, Amazon, Netflix, en Google weten steeds meer van ons. Waar de meeste aandacht uitgaat naar de invloed die dit heeft op individuele mensenlevens (vervelende advertenties / beïnvloeding politieke keuzes), speelt er op de achtergrond een tweede trend af. Bijna alle bedrijven wereldwijd zijn in steeds belangrijkere mate afhankelijk van deze organisaties.
Een organisatie die verkoopt via Amazon, een adverteerder die producten aanprijst en klanten binnenhaalt via Facebook, of een universiteit die nieuwe studenten werft die zoeken via Google.
Dit leidt ertoe dat belangrijke data in handen komen van deze big tech. Iedere zoekopdracht (Google), iedere bestelling (Amazon), iedere bekeken video (YouTube) wordt automatisch geanalyseerd. Big tech maakt vervolgens met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) modellen die voorspellingen kunnen doen over hun klanten. Wat wil iemand kopen? Welke advertenties laat ik zien aan wie? Welke politieke thema’s spreekt iemand aan en welke video’s passen daar het best bij?
Deze modellen worden gemaakt door data scientists. Het is dan ook niet gek om te concluderen dat een groot aandeel van de data scientists werkzaam is voor big tech of andere grote organisaties zoals banken of verzekeraars.
Omdat big tech mooie overzichtelijke dashboards bieden heeft de ondernemer weinig behoefte om zelf in de data te duiken en overzichtjes te maken. En dat is in onze ogen doodzonde. Want uiteindelijk zal alles wat succesvol blijkt gekopieerd worden door big tech zelf. Amazon maakt huismerkproducten van producten die goed lopen en Google investeert in startups waar zoektrends naartoe wijzen. Wij pleiten er daarom voor dat je juist op het gebied van data-gedreven werken big tech moet verslaan. Zo vergroot je je onafhankelijkheid en creëer je eigen waardevolle inzichten. Bovendien blijf je de big tech dan steeds een stap voor en garandeer je je voortbestaan als organisatie.
Steeds meer organisaties houden zich daarom bezig met het opleiden van Data Scientists. Meestal is het van belang om de programmeertaal Python of R te beheersen. Het opbouwen van eigen competenties op het gebied van data-gedreven werken zorgt op de lange termijn dat jouw organisatie weet wat waarde toevoegt en wat niet. Het zorgt ervoor dat je betere keuzes kunt maken, de kosten omlaaggaan, en innovatie toeneemt.
Data Science Partners is een adviesbureau dat mensen traint, coacht, en adviseert op het gebied van data science.