Internet

Hoe krijg je de CPC van jouw Google Ads omlaag?

0

We horen het vaak dat de kosten per klik van Google Ads aan de hogere kant liggen en dat als een online marketing bureau ermee aan de slag gaat dat de kosten gigantisch zakken! Maar hoe doen ze dat dan? We geven je in dit artikel een aantal handige tips en handvaten om je CPC omlaag te krijgen.

Kom erachter welke zoekwoorden voor de hoge CPC zorgen

Voordat je kan gaat optimaliseren is het super belangrijk om te weten wat je precies moet gaan optimaliseren om lagere klik kosten te krijgen. Je kan namelijk wel gokken en de pagina’s verbeteren waar jezelf van denkt dat deze verbeterd moeten worden. Maar waarom gokken als je al deze info uit je Google Ads Campagne kan halen?

Om deze informatie te kunnen zien moet je het volgende doen:

    • Ga naar de Campagne die je wilt verbeteren
    • Kies vervolgens je advertentie groep die je wilt verbeteren (Als je het per groep gaat bekijken en optimaliseren hou je het overzicht)
    • Ga naar de zoekwoorden
    • Klik op kolommen en vervolgens op aanpassen
    • Ga naar het kopje kwaliteitsscore
    • Vink vervolgens aan Kwaliteitsscore, ervaring op landingspagina en advertentie relevantie aan

Nu krijg je de informatie die je nodig hebt. Lees meer over deze componenten op de supportpagina van Google.

Optimaliseren

Nu je weet welke zoekwoorden zorgen voor een lagere kwaliteitsscore; kunnen we gaan optimaliseren. Dit kan je doen op twee manieren:

  • Je advertentie optimaliseren
  • Je landingspagina optimaliseren

Je advertentie optimaliseren

Als je zojuist meer hebt gelezen over de componenten die de kwaliteitsscore weergeven in Google Ads weet je wat er wordt weergegeven en waar het op gebaseerd wordt:

  • Verwachte klikfrequentie: Dit is de kans dat zoekers in Google op je advertentie klikken als je advertentie wordt getoond.
  • Advertentierelevantie: Hoe relevant is je advertentie en komt je advertentie overeen met de intentie die een gebruiker heeft.
  • Ervaring op landingspagina: Hoe relevant en nuttig is de landingspagina voor mensen die op je advertentie klikken.

We zoomen bij het optimaliseren van je advertentie in op de klikfrequentie.

Het betekent dus dat je ervoor moet zorgen dat je advertentie opvalt in de zoek resultaten en dat er verwacht wordt dat er veel zoekers op jouw advertentie gaan klikken. Je kan zorgen dat jouw advertentie op valt door in de kop teksten hoofdletters te gebruiken, kop teksten relevant te maken aan je zoekwoorden of extensies te gebruiken die je advertentie groter maken. Zo kan je een Highlight extensie, Sitelink Extensie, Bel extensie of een beeld extensie gebruiken om jouw advertentie groter te maken.

Je landingspagina optimaliseren

Zoals je hebt kunnen lezen hangt er veel af van je landingspagina. Er wordt gekeken naar de advertentie relevantie en de ervaring op de landingspagina.

Om een voorbeeld te geven wat er bedoeld wordt met advertentie relevantie: Je hebt een fietsenwinkel en je hebt een pagina waar je vertelt over de fietsen die je verkoopt, het gaat op deze pagina voornamelijk over stadsfietsen en je adverteert met deze pagina ook voor elektrische fietsten. De pagina is relevant aan het onderwerp, maar je kwaliteitsscore zal beter zijn als de bezoekers die ‘zoeken naar een elektrische fiets’ landen op een pagina waar je meer informatie verschaft over de elektrische fietsen die je verkoopt.

Dan is de ervaring op de landingspagina ook belangrijk. Heb je geen webshop, maar adverteer je wel op online een stadsfiets kopen. Dan sluit de ervaring op jouw landingspagina niet aan op de wens van de zoeker.

Voorkom een hoge CPC

Als je een hogere CPC wilt voorkomen is het verstandig om een goed plan te hebben voor je gaat inzetten op Google Ads. Het is vaak het meest efficiënt om op zowel SEO als Google Ads in te zetten omdat dit elkaar versterkt en dit vaak zorgt voor meer relevante content, daardoor een betere kwaliteitsscore en minder kosten per klik. Daarnaast is het helemaal niet erg als je website hoger in Google komt door meerdere technieken in te zetten.

Google Ads Uitbesteden?

Heb je ons artikel gelezen en uitgeprobeerd, maar lukt het je maar niet om je kosten per klik omlaag te krijgen of krijg je geen betere conversies uit je Google Ads? Dan is Google Ads uitbesteden aan een online marketing bedrijf altijd te overwegen. Je kan dan namelijk zien wat ze veranderen, ze kunnen je adviseren en daar kan jij dan weer van leren. Daarnaast kom je er vaak ook achter waarom je campagne niet slaagt waardoor jezelf verder kan werken aan je online profilering.

Jouw bedrijventerrein beveiligen doe je aan de hand van deze drie tips!

Vorig article

Microsoft: nog steeds het grootste softwarebedrijf ter wereld

Volgend artikel

Is dit ook iets voor jou?

More in Internet