Tegenwoordig kan je er niet meer omheen: een website is gewoon onmisbaar als je de naamsbekendheid van je bedrijf of merk wilt vergroten. Gelukkig is het bouwen van een website tegenwoordig gemakkelijker dan ooit, maar dat wil niet zeggen dat je er geen tijd en aandacht aan moet besteden.
Hoewel een website beginnen met een externe host heel wat voordelen biedt, is het zeker mogelijk om er zelf mee aan de slag te gaan. Lees verder voor een aantal tips!
5 Tips voor het opzetten van je website
1. Zoek het juiste CMS
De eerste stap bij het bouwen van een website is het vinden van het juiste CMS of Content Management System. Dit is de software die je gebruikt om je website op te bouwen, content te schrijven en bezoekersdata te analyseren.
Een goed voorbeeld van zo’n CMS is WordPress, dat ook meteen een van de populairste is. Belangrijke factoren bij een CMS zijn flexibiliteit, de prijs die je betaalt (jammer genoeg zijn de meeste betalend), maar ook gebruiksvriendelijkheid.
2. Ontwikkel een huisstijl
Zodra je een CMS hebt gekozen, ga je aan de slag met je huisstijl. Een huisstijl is een combinatie van visuele en tekstuele elementen die jouw merk of bedrijf herkenbaar maken. Denk maar aan:
- een logo
- kleurenpaletten
- een slogan
- lettertypes
Hoe duidelijker je huisstijl verschilt van andere en hoe beter de gekozen elementen passen bij jouw type product of dienst, hoe gemakkelijker je te herkennen bent.
3. Begin, maar doe ook verder
Een website beginnen is in feite kinderspel, maar doorzetten? Dat is de uitdaging. Veel mensen zijn enthousiast bij de aanzet, maar doen al snel geen moeite meer om hun website ook draaiende te houden.
Het is heel belangrijk dat je regelmatig nieuwe content creëert, updates plaatst op je website of gekoppelde social media-accounts en op zoek gaat naar manieren om de lay-out te verbeteren. Dat is het zware werk, maar uiteindelijk loont het wel.
4. Ga voor uitstekende content
Als je erin slaagt om elke paar dagen of elke week nieuwe content te plaatsen, zorg dan vooral dat het goede content is. Het is zelfs beter om slechts af en toe een nieuw bericht online te zetten dat écht goed is, dan om de haverklap een blog met loze bladvulling. Quality over quantity, dus.
Hoe zorg je nu voor goede content?
- Kruip in de huid van je bezoekers om te weten waar ze naar op zoek zijn, welke vragen of problemen ze hebben en geef daar antwoord op.
- Houd je blogs to-the-point, maar geef wel voldoende informatie.
- Zorg dat je berichten grammaticaal op punt staan.
- Trek de aandacht met een aansprekende titel.
Ook in dit geval geldt dat je gerust zelf je content kunt schrijven of ontwikkelen, maar aarzel niet om een professional in te schakelen als je voldoende budget hebt.
5. Besteed aandacht aan de cijfers
Een website opzetten is leuk en een beetje een creatieve bezigheid, maar als je er echt iets mee wilt bereiken, moet je ook de minder leuke dingen doen. Zoals data-analyse, waarbij je onderzoek doet naar het aantal bezoekers, waar die bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken en hoeveel mensen effectief je product of dienst kopen.
Dat is trouwens nog een belangrijk voordeel van een externe host, want die neemt ook het cijferwerk helemaal van je over.
Data-analyse kan een beetje saai zijn, maar is onmisbaar als je succesvol wilt worden. Meten is weten, dus verdiep je in de prestaties van je website en je maakt veel gemakkelijker de juiste beslissingen om te blijven groeien!