Als startende ondernemer redt je het tegenwoordig bijna niet meer met slechts mond-op-mond reclame. Door de komst van het internet en sociale media wordt er meer verwacht van een bedrijf dan ooit. Je moet je namelijk kunnen onderscheiden als bedrijf. Jouw idee en concept moet simpelweg duidelijk zijn binnen enkele seconde. Daarnaast speelt naamsbekendheid een belangrijke rol als jouw bedrijf succesvol wilt worden. Maar hoe bereik je zoveel mogelijk naamsbekendheid? Om het jou gemakkelijk te maken, hebben wij drie tips op een rijtje gezet hoe jij in no time de naamsbekendheid van jouw bedrijf kan vergroten.
Zoekwoorden
Misschien wel het allerbelangrijkst tegenwoordig voor jouw bedrijf als ondernemer is dat je een goede positie hebt op het internet. Dit kun je bereiken op basis van een linkbuilding strategie. Hierdoor ben je goed gepositioneerd op het internet bij relevante zoekwoorden. Verkoopt jouw bedrijf bijvoorbeeld verzorgingsartikelen? Dan wil je natuurlijk dat jouw website als eerst naar voren komt zodra iemand de zoektermen ‘body lotion’ of ‘gezichtscrème’ gebruikt. Op deze manier wordt een link zo vaak mogelijk naar jouw website doorverwezen. Door linkbuilding kun je de effecten hiervan bepalen. Zo krijg je makkelijk inzicht in wat wel óf juist niet werkt. Je wilt natuurlijk het liefst dat de zoekwoorden zo goed mogelijk aansluiten aan de doorverwezen links. Als een potentiële klant dan vaker op jouw website terecht komt. Op deze manier vergroot je snel en gemakkelijk je naamsbekendheid onder jouw doelgroep.
Offline versus online
Je hebt vast wel eens over de termen online en offline marketing gehoord. Maar wat houdt het nou precies in? En waarin verschillen ze van elkaar? Het is simpeler dan je denkt. Offline marketing was de eerste vorm van marketing. De oorsprong van marketing ligt namelijk al in de 19e eeuw. Dit gebeurde in de vorm van een magazine als marketingmiddel. Bovendien refereert deze vorm naar offline marketing net zoals posters, flyers en banners. Maar wanneer werd de eerste vorm van online marketing geïntroduceerd? Dit ging hand in hand met de komst van internet. Tegenwoordig is het onmisbaar om producten en of diensten niet te verkopen en promoten via internet of sociale media. Maar waar ligt nou precies de kracht van deze twee vormen van marketing? Je bereikt het meest naamsbekendheid als bedrijf wanneer het jou als ondernemer lukt om deze twee vormen te combineren. Naamsbekendheid hangt namelijk samen met herkenning. Daardoor werkt het ontzettend goed als jouw bedrijf eerst zichtbaar was op een poster of in een magazine. Als jouw potentiële klant jouw bedrijf een week later op een sociale media platform tegenkomt, heb je garantie op herkenning.
Visuele identiteit
Als laatst is het belangrijk om jouw visuele identiteit constant te houden. Door elke keer hetzelfde logo te gebruiken, wordt jouw bedrijf sneller herkent. Bovendien zorgt de herhaling van bepaalde kleuren of lettertype ook voor meer naamsbekendheid. Wanneer je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt en het ‘M’ logo in geel en rode letters voorbij ziet komen, weet jij als geen ander aan welk bedrijf deze visuele identiteit gekoppeld is. Zorg ervoor dat jouw visuele identiteit net zo pakkend en uniek is zodat je je gemakkelijk en snel onderscheid van andere bedrijven.