Als beroemdheid ben je per definitie een publiek figuur, of je dat nou wil of niet. Er verschijnt te pas en te onpas nieuws of non-nieuws over je (kijk maar naar dit stuk), zonder dat je hier per se veel invloed op hebt. Toch zijn er talloze manieren om er voor te zorgen dat je jezelf in de media terug ziet op een manier zoals je dat zelf wil. Op politiek gebied zou dit al gauw in de buurt komen van propaganda, maar in deze celebrity wereld heet dit simpelweg “branding”. Laten we kijken naar enkele celebrities die heel goed door hebben hoe ze zichzelf het beste kunnen verkopen.
Kanye West
Ken jij iemand die niet weet wie Kanye West is? Juist, m’n punt is dus al gemaakt. De manier waarop hij in het nieuws komt is eigenlijk vrij lomp en de dingen die hij zegt zijn vrij controversieel, maar dat is niet per se zijn punt. Het belangrijkste is dát er over hem gepraat wordt. Door iets schokkend te doen of te zeggen, weet Kanye zich verzekerd van aandacht. Aandacht die vervolgens deels kan worden verlegd naar, ik noem maar eens iets, een eventueel nieuw album, z’n nieuwe Spring/Summer kledingcollectie of de nieuwste kleur Yeezy’s. Aandacht is geld. Je zou bijna denken dat zijn huwelijk met Kim Kardashian maar één doel heeft…
Kim Kardashian
Over Kim Kardashian gesproken, deze dame weet ook wel waar ze mee bezig is. De realityster heeft een enorme groep trouwe fans over de hele wereld, die smullen van alles wat Kim meemaakt. Ze weet haar merk als mooie en krachtige vrouw prima in stand te houden door het te verweven met alles wat ze doet. Bedrijven willen dan ook maar wat graag geassocieerd worden met het Instagram-icoon. Niet alleen vanwege het gigantische publiek dat dan bereiken, maar ook omdat hun merk dan automatisch geassocieerd wordt met de waarden waar Kim voor staat. Haar zusje doet het ook niet verkeerd op instagram.
Chantal Janzen
Om het iets dichter bij huis te brengen, in Nederland is Chantal Janzen een perfect voorbeeld van iemand die een constant beeld van zichzelf laat zien aan de buitenwereld. Ze is namelijk altijd zo lekker zichzelf. Helemaal niks mis mee natuurlijk, ze is zo groot geworden als ze is door zichzelf te zijn. Zo heeft ze immers al een behoorlijk vermogen vergaard. Maar bedenkt je eens wat er gebeurt als Chantal zich verbindt aan een beautymerk. Dan denk je, als iemand die zo gewoon is gebleven als Chantal dit product gebruikt, dan is dit misschien ook wel iets voor mij? De alledaagsheid van Chantal is uitstekend branding materiaal, dat merken kunnen gebruiken om een bepaalde doelgroep aan te spreken.