Hoe staat het met de blogosphere, het geheel van alle bloggers wereldwijd? Technorati, één van de meest gezaghebbende blogzoekmachines en –rankers, publiceerde net als eerdere jaren weer een uitgebreid overzicht: The State of the Blogosphere 2011. Mijn collega bij Entopic, Samuel Driessen, besprak de opvallende uitkomsten van dit interessante rapport eerder al op Frankwatching. Nu ook op TEED.
Twitter is een populaire vorm van (micro)bloggen geworden. Maar ook andere blogplatformen zijn in opkomst, zoals Posterous en Tumblr. En denk ook aan fotoblogs, zoals Instagram. Maar wie bloggen er nu eigenlijk?
Voor dit rapport hebben 4114 bloggers een online enquête ingevuld (zo’n 3000 minder dan in 2010). Volgens het onderzoek is 75% van de bloggers tussen de 25 en 44 jaar oud. Het opleidingsniveau van de meeste bloggers is hoog: meestal HBO (college) en universitair niveau. Technorati onderscheidt vier typen bloggers: hobbyisten (60% van de ondervraagden), parttime en fulltime professionals (18%), corporate (8%) en ondernemers (13%).
Trends in blogging
Het overgrote deel van de bloggers blogt tenminste 2 jaar. Opvallend is dat alle bloggers meer dan één blog onderhouden.
Opvallend is ook de tijd die bloggers aan hun blog besteden: 60% van de ondervraagden blogt tot drie uur per week, de rest (40%) blogt meer. Daarvan zegt 13% meer dan tien uur per week te bloggen. Het overgrote deel van de respondenten blogt 2-3 keer per week. Professionele, fulltime bloggers bloggen vaker: 26% zegt dat ze tenminste 3 keer per dag een blog posten.
De algemene trend onder bloggers is dat ze in 2011 meer tijd besteden aan bloggen dan in 2010 en vaker een blogpost schrijven. Als er minder geblogd wordt, dan is dit, net zoals vorig jaar, omdat er meer tijd aan sociale netwerken en microblogging wordt besteed.
Blogs en merken
Dit jaar worden blogs de ‘media met de meeste invloed op merken’ genoemd. Ten opzichte van 2010 is dit een grote sprong vooruit. Als tweede en derde in de lijst worden respectievelijk gesprekken met vrienden en andere sociale media genoemd. Opvallend is dat bloggers regelmatig door merken gevraagd worden om te schrijven over hun product/dienst. Dit terwijl de meeste bloggers vinden dat ze door bedrijven als minder professioneel worden gezien, vergeleken met traditionele media. Wat ook opvalt, is dat blogs nog steeds het meest invloedrijk zijn bij consumenten als het gaat om aanbevelingen voor producten/diensten. Facebook is dat ook, maar minder. Twitter is zelfs in invloed afgenomen.
Inspiratie voor succesvol bloggen
Om aan input voor blogposts te komen, maken bloggers veel gebruik van social media sites (21 uur/week). Bloggers kijken niet vaak naar televisie.
Professionele bloggers baseren het succes van hun blog op het aantal unieke bezoekers en de financiële opbrengsten. Hobbyisten baseren het voor het overgrote deel op persoonlijke tevredenheid, 70% van alle bloggers blogt om ervaring en expertise te delen. Als een post in de traditionele media wordt geciteerd, wordt dat ook vaak als succes gezien. Bij 36% van de bloggers is dit het geval.
Het is opvallend dat veel bloggers geen advertenties op hun blog willen hebben, dan wel onvoldoende lezers hebben om hieraan te verdienen.
Bloggen en andere social media
Van alle bloggers gebruikt 82% Twitter. Onder de professionele bloggers is dat bijna 100%. Bij professionele bloggers ligt het gemiddelde aantal volgers op 1000. Hobbyisten hebben gemiddeld de helft minder volgers. In de meeste gevallen wordt een nieuwe blogpost automatisch naar Twitter gestuurd.
89% van de bloggers heeft een Facebook-account. Aparte Facebook-pagina’s opzetten voor je blog is in het afgelopen jaar met 15% toegenomen. In de meeste gevallen wordt er niet automatisch een bericht op Facebook geplaatst als er een nieuwe blogpost geschreven is.
Meer dan 6 van de 10 respondenten gebruiken Google+. De redenen om Google+ te gebruiken zijn vergelijkbaar met Twitter en Facebook: het promoten van de blog en het vinden van interessante links. Ook op Google+ wordt door de meesten niet automatisch een nieuwe blogpost doorgeplaatst.
Facebook en Twitter worden door de respondenten ervaren als het meest effectief om een blog te promoten. LinkedIn volgt op de derde plaats.
WordPress is de meest populaire hostingdienst voor blogs: 51% van de ondervraagden gebruikt het. Blogger en Blogspot zijn ook populair (21% en 14%).
Bloggen en mobiel
Ook de impact van tablets en smartphones op bloggen wordt in het onderzoek besproken. 45% van de bloggers geeft aan daardoor meer foto’s en beelden te gebruiken, 43% zegt kortere posts te schrijven.