Nu meer en meer bedrijven online bekendheid proberen te verkrijgen, is een logo belangrijker dan ooit. Het logo van jouw bedrijf is namelijk het visitekaartje van jouw onderneming, dus het is ontzettend belangrijk dat jouw logo opvalt en dat mensen jouw logo snel herkennen. Toch is dit makkelijk gezegd dan gedaan, want hoe ontwerp jij hét logo van jouw bedrijf?
Gelukkig hoef je in de huidige samenleving allang niet meer zelfvoorzienend te zijn en kun je de hulp van externen inschakelen. Zo is het mogelijk om een ontwerpwedstrijd te organiseren of een bureau zoals DesignBro in te schakelen die je hierbij helpt. Zij zullen hoogstwaarschijnlijk de belangrijkste punten nastreven bij het ontwikkelen van een goed logo.
1. Probeer wat uit
Het eerste ontwerp is vaak nooit het definitieve product, dus probeer eerst wat uit. Schets een logo of zet wat steekwoorden op papier, zodat je een beeld krijgt van de richting waarin je wil gaan ontwerpen. Details doen er in deze fase vaak nog niet toe, al kunnen schetsen in deze fase wel belangrijke details worden in het eindontwerp. Een mogelijkheid om je te beperken tot de hoofdlijnen is door een tijdslimiet met jezelf af te spreken: 5 schetsen in 5 minuten.
2. Neem het niet te letterlijk
Als je een logo ontwerpen gaat, probeer je vaak letterlijk te schetsen wat een bedrijf doet. Desondanks is dit vaak niet de manier om een logo te creëren. Om een dansje over te brengen, beeld je vaak ook niet één op één uit wat er gezegd wordt. Het blijft vaak beter hangen als je een creatieve draai geeft aan het dansje of het logo, waaraan mensen je bedrijf kunnen herkennen. Probeer daarom elementen of kernwaarden uit je missie en visie te halen bijvoorbeeld en kijk hoe je die kunt verwerken in het logo.
3. Maak gebruik van ontwerpprogramma’s
Tegenwoordig zijn apps en software haast niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, dus waarom zou je er voor het ontwerpen van jouw logo geen gebruik van maken? In een ontwerpprogramma kun je makkelijk dingen ongedaan maken of toevoegen, een snelle schets maken of kleuren en vormen veranderen. Zodra je de ins en outs van het programma onder de knie hebt, zul je in een handomdraai een logo in elkaar gezet hebben en het aan kunnen passen op de wensen van de klant.
4. Kies voor één kleur
Hoewel je misschien de neiging hebt om met veel verschillende kleuren aan de slag te gaan, kan dit grote problemen veroorzaken voor de leesbaarheid van het logo. Bovendien is het lastig om een logo met veel kleuren aan te passen en let je met een logo met één kleur veel meer op vorm. Op die manier kan het dus wel degelijk voordelen bieden om een logo met één kleur te ontwerpen. Hoogstens voeg je een tweede kleur toe voor jouw logo ontwerp.
5. Werk met verschillende versies
Om de klant tevreden te stellen, is het belangrijk om met verschillende versies van het logo aan te komen zetten. Wie immers één ontwerp aandraagt, loopt het risico dat het volledig van tafel geveegd wordt of vast te lopen in één ontwerp. Door meerdere logo’s te creëren, kom je er bovendien zelf achter wat fijn werkt en welke vormen en kleuren het beste passen.