Een energie abonnement afsluiten kan ontzettend ingewikkeld zijn. Er zijn namelijk een heleboel zaken waar je rekening mee moet houden. Naast dat het kiezen van de juiste energieleverancier al een uitdaging an sich is, zijn er ook nog een heleboel marketingtrucs waar veel energieleveranciers graag gebruik van maken. De vraag is natuurlijk hoe je daar als ‘gewone’ consument doorheen kan prikken, om niet in de val te trappen van slimme marketingexperts die als geen ander weten hoe ze jou moeten misleiden.
Online overstappen
Online overstappen heeft vele voordelen ten opzichte van offline overstappen. Zo zou het zomaar wel eens kunnen zijn dat je aan de deur bent benaderd om over te stappen van energieleverancier, of dat je bent gebeld door een energieleverancier om via de telefoon over te stappen. Het overstappen doen via internet zorgt er onder andere voor dat je goedkoper uit bent.
Tarieven vergelijken
Wil je zeker weten dat je zelf hebt uitgezocht wat de beste energieleverancier is voor jouw wensen en voorwaarden? Zorg dan dat je online verschillende energieleveranciers vergelijkt. Natuurlijk kun je de verschillen zelf energie vergelijken, berekenen en alles per aanbieder opzoeken, maar gelukkig bestaan er ook handige vergelijkingssites die de vergelijking vóór jou maken. Dit is ontzettend handig. Zelf denk je bijvoorbeeld wel snel aan het vergelijken van de energietarieven, maar wist je bijvoorbeeld al dat je bij het vergelijken van energieleveranciers ook rekening moet houden met zaken zoals transporttarieven en energiebelasting?
Trap niet in voorstelcontracten
Sommige energieleveranciers sturen klanten een ‘voorstelcontract’, waarbij de consument veertien dagen bedenktijd heeft. Veel mensen tekenen dit voorstelcontract, vergeten dit vervolgens dit contract binnen veertien dagen weer op te eggen en zitten vervolgens een jaar (of langer) aan zo’n contract vast. Trap hier niet in! Een voorstelcontract bestaat niet. Wel heeft een consument áltijd het recht om zich binnen 14 dagen te herroepen op zijn of haar keuze, iets waar je altijd gebruik van mag maken, ook als het niet expliciet is vermeldt. Desalniettemin – voorstelcontracten bestaan dus niet, in dit geval krijg je een ‘echt’ contract voorgeschoteld.
Onrechtmatige contracten
Als je tijdens een telefoongesprek ‘ja’ hebt gezegd op een contract, dan kan het zijn dat energieleveranciers je vervolgens ook h0ouden aan het afsluiten van dit contract. Echter is dit onrechtmatig, omdat een contract zo niet op de juiste manier is afgesloten. Je zit pas echt vast aan een contract, als je dit schriftelijk hebt ondertekend en vervolgens dit hebt geretourneerd naar de leverancier. Anders heeft de leverancier geen recht om jou te vragen of geld of iets anders – je hebt simpelweg geen overeenkomst gesloten.
Misleidende kortingen
Enerigeleveranciers weten als geen ander om te gaan met goede marketingtrucs, om zo zoveel mogelijk klanten te werven. Zo is er bijvoorbeeld een bepaalde energieleverancier die adverteert met 50% op stroom. Klinkt aantrekkelijk, toch? Dit valt echter goed tegen, omdat gemiddeld gezien nog geen 15% uit de energierekening bestaat uit stroom, en je dus alleen op deze 15% korting krijgt. Zie je een aantrekelijke korting staan, check dan dus altijd of deze niet te mooi is om waar te zijn. Bij twijfel kun je altijd de desbetreffende energieleverancier contacteren.