Blogs

Zakendoen in Duitsland: Bewezen strategieën voor succes

0

Zakendoen in Duitsland werkt anders dan in Nederland. Waar we in Nederland al vrij snel een vriendschappelijke band opbouwen en elkaar met ‘je’ aanspreken, duurt dat in Duitsland veel langer. Duitsers zijn namelijk een stuk zakelijker en degelijker ingesteld. Wie voor het eerst zakendoet bij onze oosterburen, zal daar dus aan moeten wennen. Er zijn een aantal strategieën om succesvol zaken te doen in Duitsland.

Strategieën om succesvol zaken te doen in Duitsland

Als je een GmbH bent begonnen, merk je al vrij snel dat het lastig kan zijn om zakenrelaties op te bouwen. Duitse ondernemers zijn een stuk minder open en joviaal dan Nederlandse ondernemers. De Duitse degelijkheid is er niets voor niets. Als je een afspraak maakt, is het belangrijk dat je je eraan houdt. Terugkomen op je afspraken is slecht voor de zakenrelatie, omdat je zo het vertrouwen beschadigt. En je zakenrelatie zomaar met ‘je’ aanspreken is ook geen goed idee.

Afspraak is afspraak

Een van de belangrijkste strategieën voor succes in Duitsland is je aan je afspraken houden. Als je belooft om tien uur op een afspraak te verschijnen, is het belangrijk dat je ook op tijd bent. Op het laatste moment je afspraak annuleren of veel te laat verschijnen, kan een zakenrelatie onder druk zetten. Dat geldt ook voor de wervingsprocedure: huur een recruiter Duitsland in, zodat je heldere afspraken met sollicitanten kunt maken.

Spreek zelf ook Duits

Nederlandse ondernemers hebben vaak de gewoonte om zich in het Engels uit iedere situatie te redden. In Duitsland spreken ze weliswaar ook Engels, maar Duitsers doen het liefst zaken in het Duits. Begin je in Duitsland met een onderneming, dan ontkom je er niet aan om zelf ook flink aan de slag te gaan met het leren van de Duitse taal. Vooral bij de oudere familiebedrijven is het gebruikelijk om de taal te spreken. Bij jonge techbedrijven is Engels wel vaker de voertuigen.

Wees formeel totdat je een vriendschap opbouwt

In Nederland zien we onze zakenpartners al snel als vrienden en gaan we joviaal met elkaar om. Er zijn maar weinig ondernemers die elkaar onderling met ‘u’ aanspreken. In Duitsland is het heel normaal om ‘Sie’ te gebruiken, totdat je elkaar echt beter kent. Wanneer je al jaren zaken doet met Duitsers, merk je dat ‘Sie’ steeds meer naar ‘du’ verschuift.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk

Geef je een presentatie? Dan wordt een goede voorbereiding gewaardeerd. Zorg er dus voor dat je bij een vergadering of presentatie met kloppende cijfers en grafieken komt. Foutjes in berekeningen of een haperende presentatie kunnen ertoe leiden dat je een zakenrelatie kwijtraakt. Ook hier geldt weer: de Duitse degelijkheid is er niet voor niets!

Als ondernemer eigen vermogen behouden met financial lease

Vorig article

Het belang van ademende veiligheidsschoenen op de werkvloer

Volgend artikel

Is dit ook iets voor jou?

More in Blogs