Wanneer je een nieuw creatief idee hebt, is het verstandig om een prototype te maken. Het eerste model. Je maakt een prototype voor het ontwikkelen van een nieuw product, medium of dienst en deze test je vervolgens.
Prototyping
Door verschillende prototypes te laten testen, worden de ervaringen en meningen van gebruikers en opdrachtgevers verzameld. Door vervolgens deze meningen en feedback te verzamelen is het mogelijk om tot nieuwe inzichten te komen en jouw prototype te verbeteren. Dit proces heet prototyping wat kan resulteren tot een goed eindproduct. Hiervoor loop je verschillende fases door.
Het begin
Je kunt je idee uitleggen. Denk hierbij na hoe je het zegt en wat je wil overbrengen. In het begin zal je nog geen uitgebreid prototype hebben met veel functies. Dit maakt niet uit want zo zorg je ervoor dat de tester meer ruimte krijgt om je nieuwe inzichten te brengen. Wat ook werkt is om je idee te visualiseren in een kleine schets. Denk aan papieren prototypes, storyboards of app-schermen uitgetekend.
Een prototype maakt je ideeën tastbaar. Het zorgt voor helderheid waardoor mensen je beter begrijpen. Probeer concrete prototypes te ontwikkelen en te testen. Hoe concreter het is, hoe makkelijker de gebruikers het begrijpen en er feedback op kunnen geven. Zo is het mogelijk om jouw prototype constant te verbeteren.
Verzamel
Test je prototype niet bij willekeurige mensen, maar doe dit zorgvuldig. Kies je doelgroep en stel jezelf duidelijke vragen. Begrijpen ze mijn idee? Begrijpen ze de functies? Begrijpen ze de oplossingen? Zien ze een probleem? Etcetera. Het antwoord op deze vragen kun je vervolgens verzamelen.
Verzamelen van feedback is de reden waarom je een prototype maakt. Schrijf alle feedback op in je eigen dummy zodat je jouw proces kunt terug bekijken. Het maakt niet uit als je in deze fase van prototyping faalt. Dat is eigenlijk juist de bedoeling hiervan. Je leert er alleen maar van.
Logica
Zit er logica in jouw idee? Werkt het? Hoe? Welke stappen moet de gebruiker nemen? Wat gebeurt wanneer? In deze fase is het de bedoeling dat je jouw prototype gaat finetunen. Denk na welke fase de klant doorgaat als ze jouw product gebruiken. De ‘customer journey’.
Door alle gegevens te verzamelen heb jij het perfecte prototype die je kunt pitchen voor bijvoorbeeld een groep investeerders. Neem al je ervaringen die je hebt opgedaan mee in je pitch. Zo toon je aan dat je er bewust mee bezig bent geweest, kom je geloofwaardig over en kan je succesvol starten op de markt.