Het begon als een prachtig verhaal zoals je die alleen op internet kunt vinden. Grote broer wil voor zijn gehandicapte jongere broertje een geweldige Kerst verzorgen. De grote broer heeft geen geld om dit zelf te bewerkstelligen en dus schrijft hij zijn broertje in voor een competitie van Nescafé waarmee 5000 Hongaarse florint te winnen valt.
Natuurlijk schrijven meer mensen zich in voor zo’n wedstrijd dus om zijn broertje een duwtje in de rug te geven vroeg hij hulp aan de vriendelijke variant van /B/, 9GAG.com. De jongen, of our little derp, zoals 9GAG hem snel ging noemen had 3000 likes nodig om de competitie te winnen. 9GAG’s Army zorgde voor maar liefst 47 duizend stuks. Gelopen race zou je zeggen.
Niet helemaal dus. Little Derp was met zijn 47 duizend likes populairder dan Nescafé zelf en dat was volgens het merk niet helemaal de bedoeling. Dus in plaats van de gegenereerde aandacht te gebruiken voor haar campagne diskwalificeerde Nescafé Little Derp. Als zoveel mensen zich ergens hard voor maken op internet spuug je die niet in het gezicht. Dat heeft gevolgen, Twitter en Facebookal bijna drie dagen vol met nare berichten over het merk. Het spervuur is inmiddels zo groot dat op 9GAG wordt opgeroepen een ‘Nice Guy Greg te zijn ‘ en Nescafé maar gewoon te vergeven, het werd immers nu behoorlijk gênant voor de poederkoffiebrouwers. Dat hadden de ‘social media experts van Nescafé ook in de gaten en deden netjes hun verhaal via Facebook. Deze mensen snappen er echt helemaal ninets van…
“Many of you have asked for clarity about the voting and judging process for the Nescafé 3in1 Effect and specifically asked why János Szolnoki didn’t win it.We have looked into this carefully and can confirm that the rules of the competition were followed fairly and we have been in direct contact with János Szolnoki and have been able to reassure him that no guidelines were broken.
For those who want to understand a little more about what happened, here is the detail. We at Nescafé created this competition with the aim of financially supporting project ideas and were delighted to receive 637 applications. All entries were considered by a judging panel and a shortlist of 30 project ideas were selected – these included an ambulance for children and a shelter programme for homeless people.
The judging was based on a broad range of criteria, not only based on the number of ’likes’ received (a minimum of only 20 likes was required). No personal circumstances had any bearing on the judges’ final decision.
We are looking forward to the rest of the competition and helping the winning entry achieve its charitable goal with a donation of 5 million HUF.”