De Duitse markt is een interessante markt voor Nederlandse webshops. Ten eerste is het land met 83 miljoen inwoners een stuk groter dan Nederland. Zo winkelden Duitsers in 2021 voor € 99,1 miljard bij webshops. Daarnaast bestaat er een vrij verkeer van goederen tussen Duitsland en Nederland. Bovendien is de Duitse e-commerce markt voor veel producten nog niet zo ver ontwikkeld als de Nederlandse. Genoeg redenen dus om ook aan Duitse klanten te leveren. Wel zijn er enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden en daarover vertellen we je meer in deze blogpost.
1. Domein Website
Allereerst moet je je website natuurlijk klaarmaken voor de Duitse markt. Houd er rekening mee dat een .nl domein niet ideaal is voor Duitsers. Voor een Duitse website heb je twee keuzen:
- Een nieuwe website op een .de domein
- Al je taalversies op een internationaal, bijvoorbeeld . com, domein.
De tweede optie is doorgaans wat makkelijker voor je websitebouwer en is meestal ook voor zoekmachineoptimalisatie de beste keuze.
2. Zoektermenonderzoek
Wil jij je nieuwe Duitse klanten via de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines naar je website trekken? Dan is het essentieel om een zoektermenonderzoek voor de Duitse markt uit te voeren. Hierin onderzoek je welke zoektermen je potentiële klanten in Google gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw product.
Er zijn diverse (gedeeltelijk) gratis online tools die je hiervoor kunt gebruiken zoals Ahrefs en Ubersuggest. Wil je een compleet zoektermenonderzoek uitvoeren, dan raden we aan om de hulp van een online marketingbureau in te schakelen. Een bureau kan direct de zoekwoorden voor je categoriseren en adviseren welke content je moet creëren.
3. Duitstalige website
Veel mensen denken dat een Engelstalige website voldoende is om Duitse online shoppers te bereiken, maar dit is verre van optimaal. Veel, vooral oudere Duitsers, lezen en spreken niet heel goed Engels. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat 85% van de online shoppers in Duitsland de voorkeur geeft aan een webshop in het Duits.
Je kunt ervoor kiezen om je content te laten vertalen door een vertaalmachine zoals Google Translate of DeepL, maar dit brengt wel risico’s met zich mee. Zo zijn vertalingen niet altijd correct en houden ze ook niet goed rekening met culturele verschillen of de boodschap die je wilt overbrengen. Daarom adviseren we om een professioneel vertaalbureau Duits in te schakelen, zoals Interlingo. Dan weet je zeker dat je webteksten goed uit de verf komen en dit verdien je dan ook terug met een betere conversie.
4. Duitse wetgeving
Daarnaast komen er ook nog allerlei nieuwe wettelijke verplichtingen kijken bij het uitbreiden naar de Duitse markt. Om het jou gemakkelijker te maken, hebben wij al enkele voorbeelden hiervan op een rijtje gezet. Allereerst is bijvoorbeeld een impressum wettelijk verplicht in Duitsland. Hiermee geef je een verklaring van het eigenaar- en auteurschap van een document, wat in jouw geval doelt op de website. De zogenoemde Telemediengesetz, of ook wel de mediawet in het Nederlands, verplicht voor elke Duitse website een impressum. Hierin moet je de informatie en contactgegevens vermelden van de uitgever, zoals zijn of haar naam, adres, telefoonnummer of e-mail. Maar ook meer administratieve informatie is noodzakelijk om te benoemen, zoals je belastingnummer en je KVK-nummer. Het is belangrijk om van tevoren te onderzoeken wat hiervoor noodzakelijk is, want de noodzakelijke informatie verschilt per type bedrijf. Let hierbij ook op dat dit geldt voor alle bedrijven die op de Duitse markt actief zijn, ongeacht of je bedrijf in Nederland gevestigd is. Daarnaast is het toevoegen van een verplicht. Elke bezoeker van jouw website kan hiermee nagaan wat er met zijn of haar data gedaan wordt aan privacybescherming.
5. BTW-afdracht
Als je exporteert naar Duitsland, of een ander EU-land, dan geldt er voor de btw-afdracht een drempelbedrag van € 10.000. Tot dit bedrag draag je de geïnde btw af aan de Nederlandse belastingdienst. Vanaf de factuur waarmee je dit drempelbedrag overschrijdt, reken je het Duitse btw-tarief en draag je de btw af aan de Duitse fiscus. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is via de Unieregeling. Op de website van de Nederlandse belastingdienst vind je meer informatie over deze regeling.
6. Betaalmogelijkheden
In Nederland is iDeal populair, maar in Duitsland kennen ze dit helemaal niet.
In Duitsland is betalen Paypal, Sofort en creditcard populair. Ook wordt veel gebruik gemaakt van achteraf betalen via Klarna. Als je deze betaalmethoden niet aan je webshop toevoegt, dan mis je waarschijnlijk veel omzet.
7. Logistiek
De meeste postpakketbedrijven die in Nederland actief zijn, leveren ook in Duitsland. We raden wel aan om levertarieven en leversnelheid van verschillende aanbieders te vergelijken. Kies vervolgens de partner uit die het beste bij jou wensen past.
We wensen je veel succes toe met het veroveren van de Duitse online markt!