Heb jij het gevoel dat je altijd maar ‘aan’ staat? Met de wereld in onze broekzak is dat natuurlijk ook geen gek idee. We zijn vandaag de dag meer verbonden met de wereld dan ooit. Sociale netwerken, zoals Instagram, kun je heel de dag door scrollen. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je toch meer offline bent? In deze blog vertellen we jou hoe je ‘online’ kunt zijn, door offline te gaan. Lees je mee?
Op dit moment is Instagram nog steeds een van de populairste sociale mediaplatforms. In 2023 gebruikte maar liefst 7,8 miljoen Nederlanders Instagram. In het jaar daarvoor was dit nog 6,6 miljoen.
Voor mensen die online ondernemen is Instagram een mooie tool. Daarom kun je als ondernemer het gevoel hebben dat je altijd meer online moet zijn. Gelukkig zijn er ook manieren om online zichtbaar te blijven, zonder dat je zelf in het moment online bent. In deze blog zullen we dieper ingaan op hoe je online kunt zijn op Instagram terwijl je offline bent, welke instellingen je moet aanpassen en enkele handige tips en trucs om dit te realiseren.
Maar laten we eerst eens bij het begin beginnen: waarom zou je eigenlijk offline gaan en toch online zichtbaar blijven?
Consistente aanwezigheid & timemanagement
We zeiden het net al eventjes, maar voor ondernemers is Instagram een goed kanaal. Je kunt namelijk helder en duidelijk laten zien wat je doet en wie je bent. Met andere woorden, je kunt je doelgroep helder en snel bereiken. Maar constant aanwezig zijn, kan er wel voor zorgen dat je het idee hebt altijd maar aan te staan. Met als resultaat dat je Instagram helemaal niet meer zo leuk vindt. Daarnaast is het voor veel ondernemers, influencers en bedrijven van groot belang dat ze regelmatig online zijn, om zo volgers te behouden en te blijven groeien. Door regelmatig te posten en actief te lijken, blijft je publiek betrokken, zelfs als je niet voortdurend actief bent op het platform.
Maar soms wil je gewoon een pauze nemen van sociale media zonder dat je volgers dat merken. “Offline is the new luxury,” is een bekende quote en dat is dus lang niet gek. Offline zijn helpt je om meer rust te creëren in je hoofd en je hebt de tijd om weer eens een boek te lezen. Daarnaast is het zeker voor bedrijven en ondernemers goed om hun tijd kostbaar in te delen. Door berichten, video’s en reels in te plannen kun je tijd overhouden. Je gaat dus meer gericht content inplannen door bijvoorbeeld wekelijks twee uur van je tijd in te plannen, in plaats van dagelijks in het moment te posten. Een stukje timemanagement!
Zo lijkt het alsof je online bent, terwijl je offline bent
Oké, dus wat we willen is dat we online zichtbaar zijn… terwijl we zelf offline zijn. Hoe doe je dat? De meest effectieve manier is om vooraf berichten in te plannen. Geplande posts kun je heel goed van tevoren schrijven en vervolgens gebruik je een tool om het in te plannen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je in staat stellen om je Instagram-posts van tevoren te plannen en automatisch te laten publiceren.
1. Gebruik de Business Facebook Creator Studio
Facebook Creator Studio is een gratis tool die beschikbaar is voor Instagram-gebruikers. Hiermee kun je niet alleen je berichten plannen, maar ook je prestaties analyseren en je publiek beter begrijpen, zodat de berichten die je wilt inplannen nog beter zullen worden.
Hoe gebruik je Facebook Creator Studio:
- Ga naar Facebook Creator Studio.
- Koppel je Instagram-account.
- Klik op de knop “Create Post” en selecteer “Instagram Feed”.
- Voeg je foto’s en beschrijvingen toe en klik op “Schedule” om de datum en tijd te selecteren waarop je post gepubliceerd moet worden.
2. Gebruik de tool Later
Later is een andere populaire tool voor het plannen van Instagram-posts. Het heeft een gebruiksvriendelijke interface en biedt functies zoals een visuele contentkalender en automatische publicatie. Je kunt een gratis account aanmaken voor het inplannen van een paar posts per week of per maand. Als je echt reels wilt inplannen, of de beste tijd wilt gebruiken waarop je kunt posten, dan kun je ook een betaald account beginnen.
Hoe gebruik je Later:
- Maak een gratis account aan op Later.com.
- Koppel je Instagram-account.
- Upload je content naar de mediabibliotheek.
- Sleep je content naar het gewenste tijdslot in de kalender en stel in wanneer je wilt dat de post live gaat.
3. Creëer en plan in via Canva
Als laatste kun je ook gebruikmaken van Canva. Canva is een online grafisch ontwerptool. Ideaal om bijvoorbeeld je berichten in te maken, maar ook je stories en je reels. Met een betaald account kun je vanuit hier direct inplannen op jouw Instagram-account. Zo vang je twee vliegen in één klap. Het is een heel gebruiksvriendelijk programma en je kunt er helemaal jouw huisstijl in verwerken. Zo zijn je berichten ook herkenbaar voor jouw volgers!
Hoe gebruik je Canva:
- Kies een template voor een post.
- Schrijf jouw eigen tekst erin.
- Maak gebruik van je eigen kleuren en foto’s.
- Sla je bericht op.
- Ga naar Contentplanner binnen Canva.
- Koppel je account.
- Plan je bericht in.
Er is nog veel meer mogelijk!
Het inplannen van berichten geeft je dus meer tijd. En dat is heel erg fijn! Maar er is nog veel meer mogelijk. Zo kun je tegenwoordig ook automatische reacties inplannen op berichten. Of zorg ervoor dat als mensen bijvoorbeeld een bepaald woord onder een post zeggen, ze een geautomatiseerd bericht in hun DM krijgen. Er is vandaag de dag gewoon heel veel mogelijk, zeker wanneer je de tijd neemt om het allemaal in te stellen en uit te werken.
Met de juiste tools en strategieën is het absoluut mogelijk om offline te zijn, terwijl je online aanwezig bent. Door gebruik te maken van geplande posts, automatische reacties, en een goede contentplanning op te zetten, kun je genieten van meer rust en productiviteit. Als laatste tip willen we je ook nog meegeven dat het verstandig is om je privacy aan te passen. Dit kun je in de instellingen doen, zodat niet iedereen kan zien of je offline of online bent.