Een schreeuwende advertentie waar nog net niet op staat; KOOP DIT! Je blijft het zien maar het is niet altijd een goede oplossing om zo op een gepaste manier je doelgroep te benaderen. Je wilt immers de naamsbekendheid en je doelgroep bereiken. Steeds vaker zie je de term ‘advertorial’ voorbijkomen. Een ‘stille’ manier van reclame maken.
Het is een mix van een advertentie en een editorial, een redactioneel stuk tekst in een magazine of krant wat over een bepaald merk of product gaat. Vaak heeft de lezer niet eens overduidelijk door dat het om een advertentie gaat. Daarom worden advertorials beter op gepikt dan de eerdergenoemde schreeuwende advertenties.
Meer informatie
Een advertorial is een prettige manier om meer informatie te kunnen geven over je product of dienst. Je brengt een commerciële boodschap over, maar ook nuttige informatie rondom het onderwerp waarin het product zich betrekt.
Wanneer je als bedrijf babyvoeding wil promoten, krijg je de kans om in een advertorial het belang van gezonde babyvoeding uit te leggen. ‘Het is wetenschappelijk bewezen dat goede voeding de groei van uw kind bevordert omdat…’ met daarop volgend; ‘…minimaal 3 soorten groenten en vitaminen in een potje.’ Op deze manier trek je gelijk de aandacht en wek je de interesse bij de doelgroep op. Zorg hierbij wel dat je geen onzin vertelt. Je wilt wel geloofwaardig overkomen.
Publicatie op een extern platform
Je ziet het in de praktijk terug; een online artikel over ‘de vijf gezondheidsvoordelen van…’ op de site van het voedingscentrum. Of een artikel met: ‘de beste boeken van 2018’ te lezen op de site van Bruna. Het is ook doeltreffend om online artikelen te publiceren op grotere platforms van (onafhankelijke) mediabedrijven.
Mediabedrijven staan erom bekend dat ze ‘onafhankelijk’ nieuws brengen waardoor ze betrouwbaarder zijn als bron. Hierdoor zal de lezer jouw content meer waarderen en de informatie sneller oppikken.
Influencer marketing
Een influencer is een persoon op sociale media zoals YouTube, Instagram of een influencer houdt een eigen blog bij. Deze groep mensen hebben een hechte band met hun kijker omdat ze veel van hun leven delen. Vaak heeft een influencer een grote groep volgers van een bepaalde doelgroep. Dit kan ook jouw doelgroep zijn! Wanneer jij een samenwerking aangaat met deze influencer dan kan hij of zij jouw product promoten in een blogpost, foto of video. Hierdoor bereik je snel je specifieke doelgroep en de mogelijkheid tot verkoop vergroten.