Niemand die er nog aan twijfelt dat 2020 het jaar van de e-commerce was. 2021 zal niet anders zijn. Als je zaak nu nog niet online staat, heb je de boot gemist. Maar online zetten is één ding, er een succesvolle webshop van maken, is iets anders. Hoe kan je jouw e-commerce doen schitteren tussen die duizenden anderen zonder persoonlijk contact met de klanten en zonder dat ze de etalage van jouw zaak in een drukke winkelstraat kunnen bewonderen? Met digitale marketing natuurlijk. Een goed voorbeeld waar je inspiratie kan halen is de sector van de online casino’s. Zij proberen elk al jaren hun plaats te veroveren in een sterk competitieve markt.
Online casino’s ervaren in sterke online marketing
Het geldt voor iedere e-commerce maar voor een online casino nog meer: je website moet vertrouwen uitstralen. Klanten willen er zeker van zijn dat het pakje dat ze bij jou kopen voldoet aan de verwachtingen. Ze moeten durven kopen bij jou. Online casino’s moeten klanten ervan overtuigen dat hun spelen eerlijk zijn. Ze vragen daarom vergunningen aan bij Europese toezichthouders door wie ze streng gecontroleerd worden. Zo belanden ze op lijsten met betrouwbare casino’s die websites als nederlandseonlinecasino.com publiceren. Spelers raadplegen eerst dergelijke reviewsites dus als jouw casino ertussen staat, trek je veel nieuwe klanten.
Lanceer je website niet te vroeg
Een van de grootste fouten die ondernemingen maken is dat ze hun website te vroeg lanceren. Je hebt maar één kans om je e-commerce te lanceren, verknoei ze niet. Zorg dat alles op punt staat. Niet alleen het uitzicht van je website maar ook al het achtergrondwerk zoals de SEO, de content marketing, de social media, betaalde advertenties enz. Wil je toch al een teaser de wereld insturen, kan je steeds een ‘Coming Soon’-pagina maken.
Test en analyseer grondig
Het is noodzakelijk dat alles op je website goed werkt. Elke klik moet leiden naar een juiste nieuwe webpagina, alles moet soepel en vlot verlopen. Niet alleen wanneer je je e-commerce lanceert maar ook nadien. Zijn er fouten, zoek dan onmiddellijk uit wat er aan de hand is. Daar zijn speciale online tools voor. De meesten zijn gratis. Belangrijk is bijvoorbeeld dat je webshop snel laadt en hoe lang bezoekers op je site blijven.
Verwaarloos social media niet
E-commerce en social media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je moet er tijd insteken. Je kan daarvoor een social media manager in dienst nemen maar dat alleen is niet voldoende. Hoe meer verschillende mensen posts maken, liken en delen, hoe vaker deze posts te zien zijn op de muur van anderen. Als zes mensen een post op LinkedIn binnen het uur nadat deze online staat, liken en delen zal het algoritme van LinkedIn deze post als interessant beschouwen en laten zien aan anderen.
Een sterk merk online ontwikkelen stopt niet bij het lanceren van je e-commerce. Een goede inspiratiebron zijn de online casino’s. De website moet helemaal op punt staan maar ook op de achtergrond moet de marketingmolen op volle toeren draaien. Uitbesteden mag maar is niet voldoende. Blijf ook zelf betrokken.